Tuki
09 4259 7827
Palvelemme arkisin 09.00 – 16.00
support@passelimerit.com
Palvelemme arkisin 09.00 – 16.00
Myyntilaskujen rahoitus
Myyntilaskujen rahoituspalvelu
Merit Aktivaan on integroitu Uuva Rahoituksen laskurahoituspalvelu. Uuvan hinnasto löytyy linkistä: https://anitta.uuva.fi/static/pdfs/Uuva_Rahoitushinnasto.pdf
Rahoituspalvelun käyttöönotto
Ottaaksesi käyttöön Uuvan rahoituspalvelun, valitse Merit Aktivan ylävalikosta Asetukset > Yrityksen tiedot > E-laskujen asetukset. Avaa valikko ”Myyntisaatavien rahoitus (factoring)” ja klikkaa: „Laadi hakemus” sivun oikeassa laidassa. Huomaa, että vain yrityksen allekirjoitusoikeuden omaava henkilö voi tehdä hakemuksen.
Selaimesi siirtyy Uuvan lomakkeelle, jossa voit jättää rahoitushakemuksen.
Täytä yrityksesi tiedot ja klikkaa sivun alalaidasta
. Selaimesi ohjataan Nordean palveluun, jossa voit edelleen valita oman pankkisi.
Hakemuksen jättäminen edellyttää hakijan (henkilön) vahvaa tunnistautumista verkkopankin kautta.
Kirjaudu sisään verkkopankkiisi ja hyväksy tunnistustietojen välittäminen. Selaimesi ohjataan takaisin Uuvan lomakkeelle.
Palatessasi lomakkeelle palvelu tarkistaa hakijan yritysyhteyden sekä hakijan ja yrityksen luottotiedot. Mikäli kaikki tiedot ovat kunnossa, lomake tarjoaa vielä luettavaksi rahoituksen sopimusehdot. Tässä vaiheessa voit vielä halutessasi peruuttaa hakemuksen. Jos haluat jatkaa, valitse ”Hyväksyn ehdot” ja klikkaa sivun alalaidasta ”Vahvista hakemus”.
Hakemus lähetetään Uuvalle tarkistettavaksi ja voit sulkea sivun. Hakemus käsitellään viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kun hakemus on tarkistettu, Uuva lähettää rahoituspäätöksen antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Jos päätös on myönteinen, sähköposti sisältää kopion sopimusehdoista pdf-muodossa.
Kun myönteinen päätös on saapunut, voit lähettää laskuja Uuvalle rahoitettavaksi Merit Aktivan kautta.
Myyntilaskun lähettäminen rahoitukseen
Laskun lähetystavan valinta
Uuva lähettää laskun eteenpäin laskun saajalle joko verkkolaskuna, sähköpostitse tai paperilaskuna asiakkaan postiosoitteeseen. Valitse laskun lähetystapa seuraavalla tavalla:
1. Jos tiedät, että laskujen vastaanottaja ottaa vastaan verkkolaskuja, lisää Verkkolaskuosoite-kenttään kyseisen yrityksen verkkolaskuosoite valikkoon Myynnit > Asiakkaat.
2. Mikäli kyseinen asiakas ei vastaanota verkkolaskuja, syötä asiakkaan tiedoissa Verkkolaskuosoite-kenttään kyseisen asiakkaan sähköpostiosoite, jos haluat että lasku lähtee Uuvalta asiakkaalle sähköpostitse.
3. Mikäli haluat, että lasku lähetetään Uuvalta asiakkaalle paperilaskuna, syötä asiakkaan tiedoissa Verkkolaskuosoite-kenttään isoilla kirjaimilla sana TULOSTUS.
Mikäli asiakkaan tiedoissa on Verkkolaskuosoite-kenttä tyhjä, ohjelma hakee ensisijaisesti asiakkaan Y-tunnuksen perusteella verkkolaskuosoitetta valtakunnallisesta verkkolaskuosoitteistosta. Mikäli sitä ei löydy, ohjelma antaa virheilmoituksen ja kehottaa valitsemaan jonkun muun laskujen lähetystavan (joko sähköpostilaskun tai paperilaskun).
Tai jos on kyse henkilöasiakkaasta, jolla ei ole Y-tunnusta, tulee myös siinä tapauksessa valita laskun lähetystavaksi joko sähköpostilasku tai paperilasku ja syöttää Verkkolaskuosoite-kenttään joko asiakaan sähköpostiosoite tai sana TULOSTUS.
Laskun lähetys
Laadi myyntilasku normaalisti (ks. ohje: Myyntilaskut) tai avaa olemassa oleva myyntilasku Merit Aktivan valikossa: Myynnit > Myyntilaskut.
Klikkaa oikeasta ylälaidasta painiketta: ”Lähetä rahoitusyhtiölle”.
Lasku lähetetään Uuvalle rahoitettavaksi ja käyttöliittymä vahvistaa lähetyksen viestillä: Lähetys rahoitusyhtiölle onnistui.
Uuva tarkistaa kaikki heille lähettämäsi laskut ja tekee rahoituspäätöksen. Saat Uuvalta saman päivän aikana sähköpostitse raportin, josta näet rahoitetut ja mahdollisesti hylätyt laskut.
Lasku rahoitetaan ja rahat tilitetään valitsemallesi tilille joko kuluvana tai seuraavana arkipäivänä. Jos kyseessä on ensimmäinen Uuvalle lähettämäsi lasku, saat myös sähköpostitse tunnukset Uuvan verkkopalveluun.
Myyntilaskun kirjaaminen maksetuksi
Kun saat Uuvalta raportin rahoitetuista laskusta, tulee laskut kirjata maksetuiksi, jotta ne poistuvat reskontrasta.
Tee ensin muutos tilikartastasi löytyvään tiliin: 1719 Factoring-osamaksusaamiset valikossa: Asetukset > Tilikartta. Avaa ko. tili ja vaihda kohtaan: Käytetään maksutapana -> Maksutapaa käytetään myyntilaskuissa. Tallenna.
Jos ko. tili puutuu tilikartastasi, voit luoda sen painamalla Lisää tili -painiketta. Anna tilille numeroksi esim. 1719, nimeksi: Factoring-osamaksusaamiset ja valitse Taseen/tuloslaskelman erään: Myyntisaamiset. Valitse “Ei veronalainen“ kohtaan: ALV ja kohtaan: Käytetään maksutapana -> Maksutapaa käytetään myyntilaskuissa. Tallenna.
Tarkista sitten Uuvalta saamasi raportti rahoitetuista laskuista. Avaa rahoitettu lasku ja paina laskulla olevaa Kirjaa maksu -painiketta. Valitse maksutavaksi Factoring-osamaksusaamiset. Syötä päivämäärä ja laskun summa. Tallenna.
Maksun tallentamisen jälkeen, ohjelma laatii automaattisesti pääkirjaan kirjauksen, jolla myyntisaamiset kuittaantuvat pois reskontrasta ja summa siirtyy Factoring-osamaksusaamiset -tilille:
D 1719 Factoring-osamaksusaamiset
K Myyntisaamiset
Rahoittamattomat laskut sinun tulee käsitellä, kuten laskut, joita et olisi lähettänyt rahoitukseen.
Uuvan tilityksen kirjaus
Kun Uuva tilittää maksun pankkitilillesi tee kirjaus maksutapahtumana valikossa: Maksutapahtumat > Maksutapahtumat > Lisää maksutapahtuma. Tai paina Muut-painiketta tiliotteen sisään luvussa.
Valitse maksutapahtuman tyypiksi: Muu tulo ja syötä päivämääräksi se päivä, jolloin maksu on saapunut tilille.
Valitse ensimmäiselle riville tiliksi Factoring-osamaksusaamiset -tili, ja syötä summaksi BRUTTOsumma.
Lisää uusi rivi ja valitse tiliksi sopiva kulutili palveluntarjoajan veloittamille käsittelymaksuille ja provisioille, syötä miinusmerkki Määrä-kenttään ykkösen eteen ja syötä veloitetun provision määrä A-hinta -kenttään.
Tarkista alv ja tarkista, että loppusumma (palveluntarjoajan tilittämä NETTOsumma) on sama summa, joka näkyy tiliotteella.
Tallenna
Ohjelma tekee kirjauksen pääkirjaan, jolla se vähentää bruttosumman verran taseen saatavatiliä, lisää palveluntarjoajan veloittamat kulut tuloslaskelman kulutilille, tekee tarvittavat alv-kirjaukset ja kirjaa tiliotteella näkyvän nettosumman pankkitilille.
D Pankkitili x nettosumma
K Factoring-osamaksusaamiset x bruttosumma
D Pankkikulut x Uuvan veloittama kulu
Myyntilaskujen rahoituspalvelu
Merit Aktivaan on integroitu Uuva Rahoituksen laskurahoituspalvelu. Uuvan hinnasto löytyy linkistä: https://anitta.uuva.fi/static/pdfs/Uuva_Rahoitushinnasto.pdf
Rahoituspalvelun käyttöönotto
Ottaaksesi käyttöön Uuvan rahoituspalvelun, valitse Merit Aktivan ylävalikosta Asetukset > Yrityksen tiedot > E-laskujen asetukset. Avaa valikko ”Myyntisaatavien rahoitus (factoring)” ja klikkaa: „Laadi hakemus” sivun oikeassa laidassa. Huomaa, että vain yrityksen allekirjoitusoikeuden omaava henkilö voi tehdä hakemuksen.
Selaimesi siirtyy Uuvan lomakkeelle, jossa voit jättää rahoitushakemuksen.
Täytä yrityksesi tiedot ja klikkaa sivun alalaidasta . Selaimesi ohjataan Nordean palveluun, jossa voit edelleen valita oman pankkisi.
Hakemuksen jättäminen edellyttää hakijan (henkilön) vahvaa tunnistautumista verkkopankin kautta.
Kirjaudu sisään verkkopankkiisi ja hyväksy tunnistustietojen välittäminen. Selaimesi ohjataan takaisin Uuvan lomakkeelle.
Palatessasi lomakkeelle palvelu tarkistaa hakijan yritysyhteyden sekä hakijan ja yrityksen luottotiedot. Mikäli kaikki tiedot ovat kunnossa, lomake tarjoaa vielä luettavaksi rahoituksen sopimusehdot. Tässä vaiheessa voit vielä halutessasi peruuttaa hakemuksen. Jos haluat jatkaa, valitse ”Hyväksyn ehdot” ja klikkaa sivun alalaidasta ”Vahvista hakemus”.
Hakemus lähetetään Uuvalle tarkistettavaksi ja voit sulkea sivun. Hakemus käsitellään viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kun hakemus on tarkistettu, Uuva lähettää rahoituspäätöksen antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Jos päätös on myönteinen, sähköposti sisältää kopion sopimusehdoista pdf-muodossa.
Kun myönteinen päätös on saapunut, voit lähettää laskuja Uuvalle rahoitettavaksi Merit Aktivan kautta.
Myyntilaskun lähettäminen rahoitukseen
Laskun lähetystavan valinta
Uuva lähettää laskun eteenpäin laskun saajalle joko verkkolaskuna, sähköpostitse tai paperilaskuna asiakkaan postiosoitteeseen. Valitse laskun lähetystapa seuraavalla tavalla:
1. Jos tiedät, että laskujen vastaanottaja ottaa vastaan verkkolaskuja, lisää Verkkolaskuosoite-kenttään kyseisen yrityksen verkkolaskuosoite valikkoon Myynnit > Asiakkaat.
2. Mikäli kyseinen asiakas ei vastaanota verkkolaskuja, syötä asiakkaan tiedoissa Verkkolaskuosoite-kenttään kyseisen asiakkaan sähköpostiosoite, jos haluat että lasku lähtee Uuvalta asiakkaalle sähköpostitse.
3. Mikäli haluat, että lasku lähetetään Uuvalta asiakkaalle paperilaskuna, syötä asiakkaan tiedoissa Verkkolaskuosoite-kenttään isoilla kirjaimilla sana TULOSTUS.
Mikäli asiakkaan tiedoissa on Verkkolaskuosoite-kenttä tyhjä, ohjelma hakee ensisijaisesti asiakkaan Y-tunnuksen perusteella verkkolaskuosoitetta valtakunnallisesta verkkolaskuosoitteistosta. Mikäli sitä ei löydy, ohjelma antaa virheilmoituksen ja kehottaa valitsemaan jonkun muun laskujen lähetystavan (joko sähköpostilaskun tai paperilaskun).
Tai jos on kyse henkilöasiakkaasta, jolla ei ole Y-tunnusta, tulee myös siinä tapauksessa valita laskun lähetystavaksi joko sähköpostilasku tai paperilasku ja syöttää Verkkolaskuosoite-kenttään joko asiakaan sähköpostiosoite tai sana TULOSTUS.
Laskun lähetys
Laadi myyntilasku normaalisti (ks. ohje: Myyntilaskut) tai avaa olemassa oleva myyntilasku Merit Aktivan valikossa: Myynnit > Myyntilaskut.
Klikkaa ylälaidasta painiketta: ”Lähetä rahoitusyhtiölle”.
Lasku lähetetään Uuvalle rahoitettavaksi ja käyttöliittymä vahvistaa lähetyksen.
Uuva tarkistaa kaikki heille lähettämäsi laskut ja tekee rahoituspäätöksen. Saat Uuvalta saman päivän aikana sähköpostitse raportin, josta näet rahoitetut ja mahdollisesti hylätyt laskut.
Lasku rahoitetaan ja rahat tilitetään valitsemallesi tilille joko kuluvana tai seuraavana arkipäivänä. Jos kyseessä on ensimmäinen Uuvalle lähettämäsi lasku, saat myös sähköpostitse tunnukset Uuvan verkkopalveluun.
Myyntilaskun kirjaaminen maksetuksi
Kun saat Uuvalta raportin rahoitetuista laskusta, tulee laskut kirjata maksetuiksi, jotta ne poistuvat reskontrasta.
Tee ensin muutos tilikartastasi löytyvään tiliin: 1719 Factoring-osamaksusaamiset valikossa: Asetukset > Tilikartta. Avaa ko. tili ja vaihda kohtaan: Käytetään maksutapana -> Maksutapaa käytetään myyntilaskuissa. Tallenna.
Jos ko. tili puutuu tilikartastasi, voit luoda sen painamalla Lisää tili -painiketta. Anna tilille numeroksi esim. 1719, nimeksi: Factoring-osamaksusaamiset ja valitse Taseen/tuloslaskelman erään: Myyntisaamiset. Valitse “Ei veronalainen“ kohtaan: ALV ja kohtaan: Käytetään maksutapana -> Maksutapaa käytetään myyntilaskuissa. Tallenna.
Tarkista sitten Uuvalta saamasi raportti rahoitetuista laskuista. Avaa rahoitettu lasku ja paina laskulla olevaa Kirjaa maksu -painiketta. Valitse maksutavaksi Factoring-osamaksusaamiset. Syötä päivämäärä ja laskun summa. Tallenna.
Maksun tallentamisen jälkeen, ohjelma laatii automaattisesti pääkirjaan kirjauksen, jolla myyntisaamiset kuittaantuvat pois reskontrasta ja summa siirtyy Factoring-osamaksusaamiset -tilille:
D 1719 Factoring-osamaksusaamiset
K Myyntisaamiset
Rahoittamattomat laskut sinun tulee käsitellä, kuten laskut, joita et olisi lähettänyt rahoitukseen.
Uuvan tilityksen kirjaus
Kun Uuva tilittää maksun pankkitilillesi tee kirjaus maksutapahtumana valikossa: Maksutapahtumat > Maksutapahtumat > Lisää maksutapahtuma. Tai paina Muut-painiketta tiliotteen sisään luvussa.
Valitse maksutapahtuman tyypiksi: Muu tulo ja syötä päivämääräksi se päivä, jolloin maksu on saapunut tilille.
Valitse ensimmäiselle riville tiliksi Factoring-osamaksusaamiset -tili, ja syötä summaksi BRUTTOsumma.
Lisää uusi rivi ja valitse tiliksi sopiva kulutili palveluntarjoajan veloittamille käsittelymaksuille ja provisioille, syötä miinusmerkki Määrä-kenttään ykkösen eteen ja syötä veloitetun provision määrä A-hinta -kenttään.
Tarkista alv ja tarkista, että loppusumma (palveluntarjoajan tilittämä NETTOsumma) on sama summa, joka näkyy tiliotteella.
Tallenna.
Ohjelma tekee kirjauksen pääkirjaan, jolla se vähentää bruttosumman verran taseen saatavatiliä, lisää palveluntarjoajan veloittamat kulut tuloslaskelman kulutilille, tekee tarvittavat alv-kirjaukset ja kirjaa tiliotteella näkyvän nettosumman pankkitilille.
D Pankkitili x nettosumma
K Factoring-osamaksusaamiset x bruttosumma
D Pankkikulut x Uuvan veloittama kulu
Myyntilaskujen rahoituspalvelu
Merit Aktivaan on integroitu Uuva Rahoituksen laskurahoituspalvelu. Uuvan hinnasto löytyy linkistä: https://anitta.uuva.fi/static/pdfs/Uuva_Rahoitushinnasto.pdf
Rahoituspalvelun käyttöönotto
Ottaaksesi käyttöön Uuvan rahoituspalvelun, valitse Merit Aktivan ylävalikosta Asetukset > Yrityksen tiedot > E-laskujen asetukset. Avaa valikko ”Myyntisaatavien rahoitus (factoring)” ja klikkaa: „Laadi hakemus” sivun oikeassa laidassa. Huomaa, että vain yrityksen allekirjoitusoikeuden omaava henkilö voi tehdä hakemuksen.
Selaimesi siirtyy Uuvan lomakkeelle, jossa voit jättää rahoitushakemuksen.
Täytä yrityksesi tiedot ja klikkaa sivun alalaidasta . Selaimesi ohjataan Nordean palveluun, jossa voit edelleen valita oman pankkisi.
Hakemuksen jättäminen edellyttää hakijan (henkilön) vahvaa tunnistautumista verkkopankin kautta.
Kirjaudu sisään verkkopankkiisi ja hyväksy tunnistustietojen välittäminen. Selaimesi ohjataan takaisin Uuvan lomakkeelle.
Palatessasi lomakkeelle palvelu tarkistaa hakijan yritysyhteyden sekä hakijan ja yrityksen luottotiedot. Mikäli kaikki tiedot ovat kunnossa, lomake tarjoaa vielä luettavaksi rahoituksen sopimusehdot. Tässä vaiheessa voit vielä halutessasi peruuttaa hakemuksen. Jos haluat jatkaa, valitse ”Hyväksyn ehdot” ja klikkaa sivun alalaidasta ”Vahvista hakemus”.
Hakemus lähetetään Uuvalle tarkistettavaksi ja voit sulkea sivun. Hakemus käsitellään viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kun hakemus on tarkistettu, Uuva lähettää rahoituspäätöksen antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Jos päätös on myönteinen, sähköposti sisältää kopion sopimusehdoista pdf-muodossa.
Kun myönteinen päätös on saapunut, voit lähettää laskuja Uuvalle rahoitettavaksi Merit Aktivan kautta.
Myyntilaskun lähettäminen rahoitukseen
Laadi myyntilasku normaalisti (ks. ohje: Myyntilaskut) tai avaa olemassa oleva myyntilasku Merit Aktivan valikossa: Myynnit > Myyntilaskut. Klikkaa ylälaidasta ”Lähetä rahoitusyhtiölle”.
Lasku lähetetään Uuvalle rahoitettavaksi ja käyttöliittymä vahvistaa lähetyksen.
Uuva tarkistaa kaikki heille lähettämäsi laskut ja tekee rahoituspäätöksen. Saat Uuvalta saman päivän aikana sähköpostitse raportin, josta näet rahoitetut ja mahdollisesti hylätyt laskut.
Lasku rahoitetaan ja rahat tilitetään valitsemallesi tilille joko kuluvana tai seuraavana arkipäivänä. Jos kyseessä on ensimmäinen Uuvalle lähettämäsi lasku, saat myös sähköpostitse tunnukset Uuvan verkkopalveluun.
Myyntilaskun kirjaaminen maksetuksi
Tee ensin muutos tilikartastasi löytyvään tiliin: 1719 Factoring-osamaksusaamiset valikossa: Asetukset > Tilikartta. Avaa ko. tili ja vaihda kohtaan: Käytetään maksutapana -> Maksutapaa käytetään myyntilaskuissa. Tallenna.
Jos ko. tili puutuu tilikartastasi, voit luoda sen painamalla Lisää tili -painiketta. Anna tilille numeroksi esim. 1719, nimeksi: Factoring-osamaksusaamiset ja valitse Taseen/tuloslaskelman erään: Myyntisaamiset. Valitse “Ei veronalainen“ kohtaan: ALV ja kohtaan: Käytetään maksutapana -> Maksutapaa käytetään myyntilaskuissa. Tallenna.
Tarkista sitten Uuvalta saamasi raportti rahoitetuista laskuista. Avaa rahoitettu lasku ja paina laskulla olevaa Kirjaa maksu -painiketta. Valitse maksutavaksi Factoring-osamaksusaamiset. Syötä päivämäärä ja laskun summa. Tallenna.
Maksun tallentamisen jälkeen, ohjelma laatii automaattisesti pääkirjaan kirjauksen, jolla myyntisaamiset kuittaantuvat pois reskontrasta ja summa siirtyy Factoring-osamaksusaamiset -tilille:
D 1719 Factoring-osamaksusaamiset
K Myyntisaamiset
Rahoittamattomat laskut sinun tulee käsitellä, kuten laskut, joita et olisi lähettänyt rahoitukseen.
Uuvan tilityksen kirjaus
Kun Uuva tilittää maksun pankkitilillesi tee kirjaus maksutapahtumana valikossa: Maksutapahtumat > Maksutapahtumat > Lisää maksutapahtuma. Tai paina Muut-painiketta tiliotteen sisään luvussa.
Valitse maksutapahtuman tyypiksi: Muu tulo ja syötä päivämääräksi se päivä, jolloin maksu on saapunut tilille.
Valitse ensimmäiselle riville tiliksi Factoring-osamaksusaamiset -tili, ja syötä summaksi BRUTTOsumma.
Lisää uusi rivi ja valitse tiliksi sopiva kulutili palveluntarjoajan veloittamille käsittelymaksuille ja provisioille, syötä miinusmerkki Määrä-kenttään ykkösen eteen ja syötä veloitetun provision määrä A-hinta -kenttään.
Tarkista alv ja tarkista, että loppusumma (palveluntarjoajan tilittämä NETTOsumma) on sama summa, joka näkyy tiliotteella.
Tallenna.
Ohjelma tekee kirjauksen pääkirjaan, jolla se vähentää bruttosumman verran taseen saatavatiliä, lisää palveluntarjoajan veloittamat kulut tuloslaskelman kulutilille, tekee tarvittavat alv-kirjaukset ja kirjaa tiliotteella näkyvän nettosumman pankkitilille.
D Pankkitili x nettosumma
K Factoring-osamaksusaamiset x bruttosumma
D Pankkikulut x Uuvan veloittama kulu
Myyntilaskujen rahoituspalvelu
Merit Aktivaan on integroitu Uuva Rahoituksen laskurahoituspalvelu. Uuvan hinnasto löytyy linkistä: https://anitta.uuva.fi/static/pdfs/Uuva_Rahoitushinnasto.pdf
Rahoituspalvelun käyttöönotto
Ottaaksesi käyttöön Uuvan rahoituspalvelun, valitse Merit Aktivan ylävalikosta Asetukset > Yrityksen tiedot > E-laskujen asetukset. Avaa valikko ”Myyntisaatavien rahoitus (factoring)” ja klikkaa: „Laadi hakemus” sivun oikeassa laidassa.
Selaimesi siirtyy Uuvan lomakkeelle, jossa voit jättää rahoitushakemuksen.
Hakemuksen jättäminen edellyttää hakijan (henkilön) vahvaa tunnistautumista verkkopankin kautta. Täytä yrityksesi tiedot ja klikkaa sivun alalaidasta . Selaimesi ohjataan Nordean palveluun, jossa voit edelleen valita oman pankkisi.
Kirjaudu sisään verkkopankkiisi ja hyväksy tunnistustietojen välittäminen. Selaimesi ohjataan takaisin Uuvan lomakkeelle.
Palatessasi lomakkeelle palvelu tarkistaa hakijan yritysyhteyden sekä hakijan ja yrityksen luottotiedot. Mikäli kaikki tiedot ovat kunnossa, lomake tarjoaa vielä luettavaksi rahoituksen sopimusehdot. Tässä vaiheessa voit vielä halutessasi peruuttaa hakemuksen. Jos haluat jatkaa, valitse ”Hyväksyn ehdot” ja klikkaa sivun alalaidasta ”Vahvista hakemus”.
Hakemus lähetetään Uuvalle tarkistettavaksi ja voit sulkea sivun. Hakemus käsitellään viimeistään seuraavana arkipäivänä. Kun hakemus on tarkistettu, Uuva lähettää rahoituspäätöksen antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Jos päätös on myönteinen, sähköposti sisältää kopion sopimusehdoista pdf-muodossa.
Kun myönteinen päätös on saapunut, voit lähettää laskuja Uuvalle rahoitettavaksi Merit Aktivan kautta.
Myyntilaskun lähettäminen rahoitukseen
Laadi myyntilasku normaalisti (ks. ohje: Myyntilaskut) tai avaa olemassa oleva myyntilasku Merit Aktivan valikossa: Myynnit > Myyntilaskut. Klikkaa ylälaidasta ”Lähetä rahoitusyhtiölle”.
Lasku lähetetään Uuvalle rahoitettavaksi ja käyttöliitymä vahvistaa lähetyksen.
Lasku rahoitetaan ja rahat tilitetään valitsemallesi tilille joko kuluvana tai seuraavana arkipäivänä. Jos kyseessä on ensimmäinen Uuvalle lähettämäsi lasku, saat myös sähköpostitse tunnukset Uuvalle.
Myyntilaskun kirjaaminen maksetuksi
Tee ensin muutos tilikartastasi löytyvään tiliin: 1719 Factoring-osamaksusaamiset valikossa: Asetukset > Tilikartta. Avaa ko. tili ja vaihda kohtaan: Käytetään maksutapana -> Maksutapaa käytetään myyntilaskuissa. Tallenna.
Avaa sen jäkeen lasku ja paina laskulla olevaa Kirjaa maksu -painiketta. Valitse maksutavaksi Factoring-osamaksusaamiset. Syötä päivämäärä ja laskun summa. Tallenna.
Maksun tallentamisen jälkeen, ohjelma laatii automaattisesti pääkirjaan kirjauksen, jolla myyntisaamiset kuittaantuvat reskontrasta ja summa siirtyy Factoring-osamaksusaamiset -tilille:
D 1719 Factoring-osamaksusaamiset
K Myyntisaamiset
Uuvan tilityksen kirjaus
Kun Uuva tilittää maksun pankkitilillesi tee kirjaus maksutapahtumana valikossa: Maksutapahtumat > Maksutapahtumat > Lisää maksutapahtuma. Tai paina Muut-painiketta tiliotteen sisäänluvussa.
Valitse maksutapahtuman tyypiksi: Muu tulo ja syötä päivämääräksi se päivä, jolloin maksu on saapunut tilille.
Valitse ensimmäiselle riville tiliksi Factoring-osamaksusaamiset -tili, ja syötä summaksi BRUTTOsumma.
Lisää uusi rivi ja valitse tiliksi sopiva kulutili palveluntarjoajan veloittamille käsittelymaksuille ja provisioille, syötä miinusmerkki Määrä-kenttään ykkösen eteen ja syötä veloitetun provision määrä A-hinta -kenttään.
Tarkista alv ja tarkista, että loppusumma (palveluntarjoajan tilittämä NETTOsumma) on sama summa, joka näkyy tiliotteella.
Tallenna.
Ohjelma tekee kirjauksen pääkirjaan, jolla se vähentää bruttosumman verran taseen saatavatiliä, lisää palveluntarjoajan veloittamat kulut tuloslaskelman kulutilille, tekee tarvittavat alv-kirjaukset ja kirjaa tiliotteella näkyvän nettosumman pankkitilille.