Laskujen kierrätys | Kirjanpito-ohjelma Merit Aktiva

Tuki


Veloitukseton tuki

09 4259 7827

Palvelemme arkisin 09.00 – 16.00

Sähköpostituki

tuki@meritaktiva.fi

Palvelemme arkisin 09.00 – 16.00


Laskujen kierrätys

Laskujen kierrätys, hyväksyjät ja lisäkäyttäjien asetukset

Merit Aktivan Pro- ja Premium -versioissa on mahdollista ottaa käyttöön sähköisten ostolaskujen kierrätys.

Verkkolaskujen vastaanotto edellyttää sopimusta verkkolaskuoperaattorimme Apix Messaging Oy:n kanssa. Ks. tarkemmat ohjeet käyttöohjeesta https://meritaktiva.fi/tuki/kayttoohjeet/verkkolaskujen-lahetys-ja-vastaanotto/

Laskujen kierrätystä tarvitaan yleensä sellaisissa yrityksissä, joiden kirjanpitoa ei tee yrityksen johtaja tai omistaja itse, vaan kirjanpitäjä tai tilitoimisto. Koska verkkolaskut liikkuvat suoraan laskun laatijan tietokoneelta Merit Aktivaan, on usein tarpeen, että yrityksen johtaja tai joku muu vastuunalainen henkilö vahvistaa saapuneiden laskujen oikeellisuuden.

Laskujen kierrätyksen voi aktivoida vain pääkäyttäjä valikossa Asetukset > Yrityksen tiedot > Yrityksen tiedot ruksaamalla valintaruudun .

Laskuja voivat vahvistaa vain maksulliset lisäkäyttäjät. Tilaa jokaiselle laskujen vahvistajalle omat lisäkäyttäjän oikeutensa. Lue ohjeesta: https://meritaktiva.fi/ohje/varia/Kayttajien_lisaaminen_ja_muuttaminen_2019.pdf miten maksullisia lisäkäyttäjiä lisätään yritykseen.

Valikossa Asetukset > Yrityksen tiedot > Käyttäjät voidaan määritellä henkilöt, joiden tulee vahvistaa sähköiset ostolaskut. Mikäli laskuja vahvistavat eri henkilöt, käyttöoikeuksiin ei tarvitse määritellä vahvistajia, vaan kirjanpitäjä voi siinä tapauksessa valita itse laskuihin eri vahvistajat.

Mikäli käyttäjän on tarkoitus vahvistaa kaikki Vahvistamattomat ostolaskut -valikkoon tulleet ostolaskut, hänen käyttöoikeuksissaan voidaan lisätä rastit valintaruutuihin: ”Sähköisen ostolaskun vahvistaja”, ”Lähetä automaattinen ilmoitus vahvistamista varten”. Tällöin vahvistajalle lähetetään aina automaattisesti ilmoitus s-postitse, kun ohjelmaan on tullut sähköinen ostolasku eikä kirjanpitäjän tarvitse lisätä laskujen vahvistajia laskuun käsin.

Ohjelman Premium-versiossa on mahdollista valita lisäksi ”Näytä oletuksena vain vahvistamattomat laskut”. Kun kyseinen valinta on aktivoitu, käyttäjä näkee vain hänen vahvistettavakseen ohjatut tai hänen vahvistamansa ostolaskut valikossa “Vahvistamattomat ostolaskut“ tai “Ostolaskut“.

Jos lähetetään vahvistettavaksi vain osa laskuista, ei vahvistajaa kannata Käyttäjät-valikossa määritellä, vaan silloin kirjanpitäjä valitsee itse mitkä laskut lähetetään vahvistettavaksi.

Esimerkiksi jos yrityksen johtaja haluaa vahvistaa saapuvat verkkolaskut ennen kuin ne otetaan kirjanpitoon ostolaskuiksi ja hänet on määritelty ostolaskujen vahvistajaksi, yhtään saapuvaa verkkolaskua tai muutoin Vahvistamattomat ostolaskut -valikkoon tallennettua laskua ei voida tallentaa ostolaskuksi, ennen kuin johtaja on ne vahvistanut.

Mikäli saapuvan verkkolaskun toimittajaa ei ole mahdollista tunnistaa automaattisesti, vahvistusilmoitusta ei lähetetä ennen kuin toimittaja on lisätty vahvistamattomaan ostolaskuun.

Kun ohjelmaan saapuu vahvistettava ostolasku ja laskun vahvistajan tiedoissa on valittu kohta “Lähetä automaattinen ilmoitus vahvistamista varten“, laskun vahvistaja saa sähköpostitse ilmoituksen, että ohjelmassa on vahvistusta odottavia laskuja.

Hyväksyjän tulee muuttaa ostolaskun tila vahvistetuksi, jotta pääkäyttäjä voi tallentaa laskun ostolaskuna kirjanpitoon. Laskujen vahvistaja voi tarvittaessa lisätä laskuun omia kommenttejaan.