Merit Aktivan uusi versio 19.12.2019. Helpota asiakkaidesi elämää! Lähetä koontilaskuja! | Kirjanpito-ohjelma Merit Aktiva

Merit Aktivan uusi versio 19.12.2019. Helpota asiakkaidesi elämää! Lähetä koontilaskuja!

Helpota asiakkaidesi elämää! Lähetä koontilaskuja!

Merit Aktivan uuteen 19.12.2019 julkaistuun versioon on tehty paljon hyviä muutoksia. Merit Aktivalla voidaan nyt laatia koontilaskuja.

Muistutamme API-rajapinnan käyttäjille, että uuden version myötä API:n käyttö vaatii Pro- tai Premium-version (lukuun ottamatta eTasku- ja Costpocket-kuittisovelluksia. Myös verkkolaskut kulkevat Apixin välityksellä edelleen kuten ennenkin). API-rajapintaa voi edelleen testata myös ilmaisessa kokeiluversiossa.

Ohjelmaan on tehty seuraavat täydennykset:

  1. Ohjelmalla voidaan laatia koontilaskuja (Premium-versiossa) eli asiakkaille voidaan myydä kuukauden aikana tuotteita ja palveluja lähetteellä ja laatia kuukauden lopussa lähetteistä koontilaskut. Koontilaskulla näkyvät kaikki myydyt tuotteet ja palvelut, ja koontilasku voidaan lähettää verkkolaskuna.
  2. Ostolaskut voidaan vahvistaa nyt suoraan s-postiviestissä. Kun ostolasku lähetetään vahvistettavaksi, vahvistajan ei tarvitse enää kirjautua ohjelmaan, vaan hän voi vahvistaa laskun suoraan s-postiviestissä. Laskua vahvistettaessa voidaan lisätä kommentteja ja tarvittaessa myös osasto, projekti tai kustannuspaikka.
  3. On täydennetty myyntiraporttia:
    – raporttiin on lisätty maakohtainen yhteenvetoraportti
    – asiakaskohtaisessa raportissa näkyvät annetut alennukset.
  4. Myyntisaamisten maksuerittely- ja Ostovelkojen maksuerittely-raportteja on täydennetty valuuttayhteenvedoilla.
  5. API-rajapintaa on täydennetty:
    – on lisätty pääkirjatositteiden haku laskun riveittäin ja kustannusjakaumittain (projektin ja kustannuspaikan jakaumat
    – Getglbatchesfull

Koontilaskujen laatiminen (Premium-versiossa)

  1. Asetukset
  • Ota koontilaskujen laadinta käyttöön valikossa: Asetukset > Yleiset asetukset > Myyntilaskun asetukset – “Myynti lähetteestä koontilaskulle on sallittu“. 
  • Ohjelma kysyy sen jälkeen tiliä, jota käytetään saamistilinä lähetemyynnissä. Se ei saa olla Myyntisaamiset-tili, sillä asiakkaalle ei muodostu vielä velkaa lähetteen perusteella. Lisää tilikarttaan esim. tili “1720 – Myynti lähetteestä koontilaskulle“. Voit tarvittaessa muuttaa tiliä Oletustilit-valikossa Kirjanpidon asetuksissa. 
  • Suosittelemme lisäämään lähetteiden numerointia varten etuliitteen, esim. LÄH-. Jos haluat numeroida koontilaskut myyntilaskujen yleisen numeroinnin mukaisesti, syötä seuraavaksi koontilaskun numeroksi 0.
  • Valikossa Myynnit > Asiakkaat: rastita ruutu “Myynti lähetteestä koontilaskulle on sallittu“ niiden asiakkaiden kohdalla, joiden kanssa on sovittu luotollisesta myynnistä. Vain kyseisille asiakkaille voidaan laatia lähetteitä ja koontilaskuja.
  1. Lähetteiden ja koontilaskujen laatiminen
  • Syötä lähetemyynti samasta valikosta kuin myyntilaskut (Myynnit > Myyntilaskut).
  • Kun olet valinnut myyntilaskuun asiakkaan, jolle lähetemyynti on sallittu, tarjotaan asiakirjatyypiksi automaattisesti “Lähetemyynti“. Tämän voi vaihtaa, mikäli tällä kertaa laaditaankin suoraan myyntilasku.
  • Voit syöttää yhteyshenkilökenttään henkilön, jolle tavara/palvelu luovutettiin. Yhteyshenkilön nimi näkyy myös koontilaskussa.
  • Myyntitulo ja arvonlisävero lasketaan heti lähetettä laadittaessa. Lähetettä laadittaessa ei muodostu myyntisaatavaa. Lähetettä ei voi lähettää asiakkaalle verkkolaskuna. Lähetteen voi lähettää asiakkaalle sähköpostitse tai tulostaa paperille PDF-tiedostosta.
  • Laadi kaikista lähetteistä joka kuukauden lopussa koontilaskut. Laadi koontilaskut valikossa: Myynnit > Koontilaskujen laadinta.
  • Koontilaskut lisätään myyntilaskujen kanssa samaan luetteloon.
  • Koontilaskut voidaan lähettää asiakkaille joko PDF-laskuina sähköpostilla tai verkkolaskuina. Myyntilaskujen joukkolähetystä käytettäessä lähetetään vain koontilaskuja. Lähetteitä ei voi lähettää joukkolähetyksenä.
  • Koontilaskussa esitetään asiakkaalle myytyjen tuotteiden/palvelujen summat sekä arvonlisävero. Laskun lähettäjäyrityksellä ei lasketa arvonlisäveroa enää koontilaskun perusteella.

Kaikki kysymykset ovat tervetulleita asiakastukeemme sekä puhelimitse että sähköpostitse info@meritaktiva.fi

asiakastuki 09 4259 7827


Merit Aktiva kutsuu sinut mukaan tekemään työstäsi helpompaa!

Voit syöttää ilmaiseen versioon 100 myyntilaskua, ostolaskua tai muita muuta tositetta 6 kuukauden ajan. Kun ilmaisen version tositemäärä tai aikaraja ylittyy, voit hankkia kätevästi lisenssin.