Helppo kirjanpito-ohjelma toiminimelle | Merit Aktiva

Helppo kirjanpito-ohjelma toiminimelle

Toiminimen kirjanpidon ei tarvitse olla hankalaa ja aikaa vievää puuhaa, sillä toiminimen kirjanpidon voi hoitaa myös itse helpon kirjanpito-ohjelman avulla. Pienyrittäjien tarpeisiin löytyy sopivia laskutus- ja kirjanpito-ohjelmia, joiden avulla kirjanpidon aloitus on mutkatonta vaikka ei olisi kirjanpidon ammattilainen.

Merit Aktivan kirjanpito-ohjelma on esimerkiksi oiva valinta toiminimelle, sillä ohjelmalla on helppo lähettää myyntilaskut ja ohjelma auttaa selviytymään jopa kaikkein haastavimmista kirjanpidon tehtävistä.

Toiminimiyrittäjän on hyvä olla kuitenkin perillä taloushallinnon perusteista, mikäli kirjanpito hoidetaan itse. Keräsimmekin tähän blogiin asioita, joita on hyvä ottaa huomioon, kun aloittaa tekemään toiminimen kirjanpitoa itse kirjanpito-ohjelman avulla.

Toiminimen kirjanpito itse

Miten laatia toiminimen kirjanpito itse ja onko se vaikeaa? Toiminimen kirjanpidon laatiminen vaatii pääsääntöisesti samoja asioita, kuin muidenkin kirjanpitovelvollisten kirjanpito. Tätä ei kannata kuitenkaan pelästyä, sillä toiminimen kirjanpidon hoitaminen itse on loppujen lopuksi melko yksinkertaista.

Tärkeimmät velvollisuudet, jotka kirjanpidon tekijää koskevat, ovat juoksevan kirjanpidon laatiminen, oma-aloitteisten verojen ilmoittaminen, palkanlaskenta mikäli toiminimellä on työntekijöitä sekä tilinpäätöksen laatiminen, mikäli tilinpäätösvaatimukset täyttyvät ja veroilmoituksen antaminen. Lisää näistä voit lukea blogistamme.

Jokaisen toiminimiyrittäjän olisi myös hyvä ymmärtää taloushallinnon perusteet. Miten laaditaan laskut, mitä viranomaisilmoituksia tulee esittää valtiolle, mitä veroja yrittäjän täytyy maksaa ja milloin, miten palkata työntekijöitä sekä miten laskea palkat. Toiminimiyrittäjän on hyvä tietää myös, mitkä ovat yrityksen taloudelliset tunnusluvut ja miten yrityksen voitto tai tappio muodostuu. Kerromme nettisivuillamme tietoa ja vinkkejä taloushallinnon perusteiden haltuun ottoon, katso vinkit täältä.

Millainen on hyvä kirjanpito-ohjelma toiminimelle?

Kun toiminimiyrittäjän velvoitteet ja taloushallinnon perusteet ovat hallussa, voi yrittäjä laatia itse oman kirjanpitonsa helposti kirjanpito-ohjelman avulla. Kirjanpito-ohjelmia on olemassa monia erilaisia, jotka soveltuvat eri kokoisille yrityksille eri ominaisuuksien johdosta.

Yksinkertainen ratkaisu toiminimen tarpeisiin on kirjanpito-ohjelma, johon syötetään osto- ja myyntilaskut ja erilaiset tositteet kirjanpidon tekoa varten ja jossa ohjelma laatii automaattisesti tarvittavat kirjaukset näiden perusteella. Monipuolisemmat ja ominaisuuksiltaan kattavamman kirjanpito-ohjelmistot isompien yritysten tarpeisiin taas sisältävät erilaisia ominaisuuksia esimerkiksi palkanmaksuun, työntekijöiden työajan seurantaan sekä varastonhallintaan.

Ohjelmiston valinta riippuu paljolti siitä, millaisia ominaisuuksia yrittäjä tarvitsee toiminimen kirjanpitoon. Yleisesti ottaen pienyrityksen tarpeisiin riittää yksinkertaistettu taloushallinnon ohjelma. Yleensä myös hinta on yksinkertaisimmassa ohjelmissa toiminimelle edullisempi.

Suurin osa nykyajan kirjanpito-ohjelmista toimii täysin verkossa, pilvipohjaisena ratkaisuna. Tämä tarkoittaa siis sitä, että koneelle ei tarvitse ladata erillistä ohjelmistoa, vaan kirjanpitoon pääsee käsiksi helposti melkein miltä tahansa laitteelta. Myös monet kirjanpito-ohjelmistot tarjoavat mobiilisovellusta, jolloin paljon liikkeessä olevan yrittäjän kannattaakin valita ohjelma, joka toimii myös mobiilissa.

Merit Aktivan laskutus- ja kirjanpito-ohjelma toiminimelle

Merit Aktivan kirjanpito-ohjelma on suunniteltu vastaamaan varsinkin pienyrittäjän tarpeisiin. Standard-pakettimme on hyvä ratkaisu toiminimelle, sillä se on edullinen, yksinkertainen ja helppo ratkaisu. Ohjelmamme on täysin pilvipohjainen ratkaisu, joten kirjanpito-ohjelmaan voi kirjautua sisään missä ja milloin vain.

Merit Aktivalla kirjanpidon aloitus on helppoa, olit sitten kokenut- tai uusi yrittäjä, niin annamme tukea yrityksesi taloushallinnon asioiden hoitamiseen. Saatavilla on myös käyttöönotto-ohje Merit Aktivan käytön aloitusta varten sekä tarjoamme nettisivuillamme esimerkiksi koulutuksia ja vinkkejä kirjanpitoon liittyen. Merit Aktiva tarjoaa myös maksuttoman asiakaspalvelun, joka palvelee Merit Aktivan asiakkaita ilmaiseksi arkisin 09.00-16.00.

Voit aloittaa kirjanpidon kokeilujakson Merit Aktivalla näin:

Valmista tuli! Voit nyt laatia kirjanpitoa ja laskuja Merit Aktivalla seuraavat 6 kuukautta ilmaiseksi, aina sataan tositteeseen saakka.

Mitä toiminimen kirjanpito maksaa Merit Aktivalla?

Kuten edellisessä kappaleessa mainitsimme, niin Merit Aktivan saa ilmaiseksi käyttöön ensimmäiseksi 6 kuukaudeksi, sataan tositteeseen saakka. Näin ollen voit aloittaa Merit Aktivan käytön täysin ilmaiseksi ja kokeilla olisiko kirjanpito-ohjelma oikean valinta sinun tarpeisiisi.

Ilmaisen kokeilujakson jälkeen Merit Aktivan lisenssi kustantaa 19-39€/kk, yrityksen koosta ja tarpeista riippuen. Tarjoamme pienyritysten tarpeisiin Standard-pakettia (19€/kk), Pro-pakettia (29€/kk) pienille ja keskikokoisille yrityksille sekä Premium-pakettia (39€/kk), joka sisältää tarjoukset, tilaukset ja ennakkomaksut. Lisää eri paketeista ja niiden ominaisuuksista voit lukea täältä.

Lisää aiheesta

 


Merit Aktiva kutsuu sinut mukaan tekemään työstäsi helpompaa!

Voit syöttää ilmaiseen versioon 100 myyntilaskua, ostolaskua tai muita tositeitta 6 kuukauden ajan. Kun ilmaisen version tositemäärä tai aikaraja ylittyy, voit hankkia kätevästi lisenssin.